Meer Diesel


Up / terug

Alweer een internet transactie: twee 1.5 cc motoren die uit een groep R/B glow motoren werden geplukt.. De nette is een Duitse Webra Record, de verminkte een Britse Davies Charlton Sabre. Deze motoren stammen uit de jaren '50 en '60.

De gehavende cilinderkop van de Sabre wordt vast gezet in een accuboor en al draaiend bewerkt met schuurlinnen om de beschadigingen weg te werken. De rode anodisering gaat helaas verloren, maar er was toch al weinig van over.

De Sabre kon initiëel niet worden gestart omdat de compressie veel te hoog stond ingesteld. De cilinder werd gedmonteerd en de contrazuiger met een stuk rondhout teruggedrongen. Na een korte motorloop voelde de motor vreemd aan en bij inspectie bleek de krukas zwaar beschadigd te zijn, de krukpen ingescheurd door over-compressie..

De kapotte krukas zal moeten worden vervangen, zo ook de drijfstang. Zuiger en zuigerpen moeten zorgvuldig gecontroleerd worden. Gelukkig ken ik iemand met reserveonderdelen en heb ik er zelf ook nog wat achter de hand!

De opgeknapte DC Sabre start en loopt maar kan niet het niveau van tijdperkgenoten zoals de Webra Record halen en leent zich niet voor het aandrijven van simpele lijnbestuurde modelvliegtuigen. Een plaats in een doos was het gevolg, wachtend op een goed idee.

3 jaar later ..

Na het lezen van een aantal verhalen over het verbeteren van DC Sabres besloot ik om het ook maar eens te proberen, te beginnen met het uitbalanceren van de kruikas. Voor deze aanpassing, evenals alle verder hier te behandelen veranderingen, volstaan eenvoudige gereedschappen.

Met een een slijpsteen (hand-aangedreven wiel) werd de ronde krukwang in een driehoek veranderd.

De gewichtsreductie was maar 0,5 gram, maar bij veel toeren tikt dat aan.

Met zijn 7 gram is de zuiger een zwaargewicht – een zelfde maat kan ook 2 gram wegen! Met een Dremel-aangedreven slijpstift, en zonder al te veel risico's, is wat overbodige gietijzer weggenomen.

Een grotere reductie dan de ene gram die hier plaatsvondt is goed mogelijk, maar de beschikbare middelen bepalen de grens. Mijn slijpstift was nogal groot voor deze klus en had ook niet de ideale vorm.

Zonder het lageroppervlak van de zuigerpen te verkleinen werd het gewicht van 7 naar 6 gram teruggebracht.

Een tipgever uit Australië stelde deze aanpassing voor: het inlaatgat in de krukas wordt aan één kant iets vergroot opdat het aanzuigen eerder begint (rechterkant van gat op het plaatje – zie de gele pijl).

Wanneer je de spoelpoorten bekijkt, vraag je je af hoe het brandstofmengsel met hoge snelheid al die bochten kan maken.

De spoelpoorten zijn simpelweg in de cilinder uitgesneden, als een brievenbusopening, en er is geen moeite gedaan om de af te leggen route te stroomlijnen.

De buitenkant van de cilinder is onder de spoelpoort schuin afgevijld om een schans richting de opening te maken.

Wat je vaak ziet bij deze motoren is ruimte tussen cilinderwand en koelkop, met als gevolg een beroerde warmteoverdracht en oververhitting van de cilinder zelf. Een oververhitte motor gaat langzamer lopen en kan ook stoppen. Om dit euvel te verhelpen volstaat een rond de cilinder gevouwen strookje dun aluminium (frisdrankblikje). Als de kop er zuigend overheen past komt het met de koeling goed.

Rond de uitlaatpoorten van de cilinder is in het carter een ruime kraag dat uitmondt in twee openingen. Om de uitlaatgassen wat makkelijker kwijt te raken zijn zij vergroot en is er een derde sleuf bijgevijld.

De carteraanpassingen gingen duidelijk te ver voor de krachten die nodig waren om de compressie van de lopende motor bij te stellen!

Gelukkig had ik nog een nieuw carter achter de hand! Deze kreeg een minder vergaande modificatie.

Tussen spinner/schroef en prop zijn geen vulringen meer nodig want van de krukas zijn 5 mm weggeslepen waardoor de “tommy bar” sleutel weer door de spinner gaat. Opdat de motor de plaats van een Webra Record moet kunnen innemen zijn de bouten van het carterdeksel ingekort.

Ook de gaten in de motorvoeten zijn vergroot om ze in overeenstemming te brengen met die van een Webra Record. Het lijkt wat drastisch maar de originele gaten volstonden niet eens voor M3 bouten.

Op de proefbank ziet het er goed uit. De uitkomst van de aanpassingen is een motor die duidelijk sneller loopt dan voorheen. Voordat hij in een model plaatsneemt moet het naaldventiel ingekort worden. Ook moet er nog een beschermende steun komen (ter voorkoming van sproeierschade bij crashes).

Wellicht is het beter om de schijf van de krukas gewoon te laten zoals hij is!





Omhoog