Fokker D7


Up / terug

Hij ziet eruit alsof hij tientallen jaren op een zolder in Arizona heeft gelegen.

Veel van het hout ziet er broos uit, evenals de verbindingen van balsalijm op acetonbasis. Op de bouwtekening staat vermeld dat er een .19 (ongeveer 3 cc) of .29 motor in kan en de oorspronkelijke bouwer had zelfs een VECO 35 op het oog. Hoe lang zou deze constructie zoveel geweld kunnen doorstaan?.

Wat voor levensduur had de fabrikant van deze bouwdoos vooor ogen?

Na de eerste stevige landing zou het rechtbuigen van het landingsgestel het einde van de romp betekenen.

Wat te denken van de inwerking van methanolbrandstof in de constructie onder en achter de motordragers ....

Als geleider voor de duw/trekstang van het hoogteroer gebruike men een schroefoog uit de omheining van de ranch.

De tekening vermeldt een kleinere roeruitslag dan deze – de helft, ongeveer. Het hoogteroer is stevig bevestigd met nylon scharnieren die op hun beurt zijn gezekerd met iets te lange messing spijkertjes.

Gelukking bezwijkt de oude balsalijm voordat het hout breekt en zo kan de eerdere bouw weer ongedaan gemaakt worden. Latere Sterling bouwdozen hebben tekeningen waarop alle onderdelen (op ware groote) terug te vinden zijn, maar hier is dat niet zo en derhalve moet er zo veel mogelijk veilig gesteld of versterkt worden.

Mooi weer helpt enorm wanneer je veel oud balsa moet schuren. Deze stap dient om de stevigheid van het oude geheel te toetsen maar zeker ook om de restaurateur een hart onder de riem te steken..



Omhoog