Vrije Vlucht


Up / terug

Praktikus

Sky-Skooter

Na lijnbesturing kwam de uitdaging van vrije vlucht. Geïnspireerd en geholpen door een oude rot in het vak, slaagde ik erin om een eerste model in elkaar te zetten: de Davies Charlton “Ballerina” met Davies Charlton “Super Merlin” 0.8cc dieselmotor. Teveel (gekleurde) spanlak zorgde voor een verkeerd zwaartepunt en een slordig vliegbeeld dat eindigde tegen een hoogspanningsmast. Zelfs in de ruimte van Zuid-Afrika viel het niet mee om een geschikt veld te vinden – in Europa, jaren later, zou het niet beter worden.

Een jaar of elf later stond ik op de heide van Loenermark met iets betere modellen – er was in de tussenliggende tijd veel gebeurd en weinig aan modelbouw gedaan. Mijn ouders gingen mee voor de rit en vonden het blijkbaar nog steeds niet erg dat ik mij met dit soort zaken bezig hield. De Ebenzer driedekker was uit het hoofd weer opgetekend – en bleek dan geen groot succes.

De Veron Cardinal daarintegen deed het in 1977 bij Loenermark prima en is nog steeds in mijn bezit: hij heeft in Engeland op Old Warden gevlogen, over Spaarnwoude bij Amsterdam en in 2013 nog bij Anloo in Drenthe.

Hieronder zijn plaatjes uit het begin van de 80-er jaren. De Cardinal had toen een poos krimpfolie als bespanning maar dat beviel slecht en is weer door tissue vervangen.



Omhoog