Praktikus (W.E. Mittelstaedt)


Up / terug

Duits vrije vlucht model uit 1958.

Spanwijdte is 1200 mm en de tekening bevatte de optie om een rubber- of diesel-aangedreven model te maken.

De dieselversie had een kortere neus en kortere onderstelpoten met aangepaste wielen.

Deze tekening is nog steeds verkrijgbaar (Januari 2017) maar mijn exemplaar werd ontdekt op de achterzijde van een andere tekening, zo rondom 1978.

Praktikus voorzag in een aantall behoeften: Ik had altijd al ervaring op willen doen met een groot rubbermodel en tevens hoopte ik dat deze een kans zou bieden om dicht bij huis veilig in parken te vliegen, zonder het risico te lopen een kostbare dieselmotor kwijt te raken in het geval van een calamiteit.

Omdat ik van authenticiteit hou kwam er ook een grote balsahouten propeller, maar het is nooit de bedoeling geweest om hem ook écht in te zetten – daarvoor leken plastic 9-inch props veel praktischer. Hoeveel rubber zou er wel niet nodig zijn om de grote prop rond te krijgen? Genoeg om je te verwonden en het model te vernietigen in het geval van pech.

Omdat de grote prop een reusachtige rem vormt wanneer hij stilstaat is hij voorzien van een vrijloop dat hem in staat stelt om te tollen nadat het opgewonden elastiek is afgedraaid. Dat is in elk geval de theorie. Het neusblok wordt op zijn plaats gehouden met kleine elastiekjes.

Bamboe vormt het grootste deel van het onderstel, dat in de romp scharniert. Er is volop vering.

Kleine, gelagerde wielen completeren het onderstel. Het is allemaal authentiek maar weinig praktisch, ondanks de naam van het ontwerp.

De geheel naar achteren geplaatste rubberverankering is ook een origineel detail, maar het is veel beter om dit pakweg 20 cm naar voren te brengen om zo veel neusballast te besparen.

De bevestiging van het stabilo is weinig stabiel, maar dit is makkelijk op te lossen met een op de romp vastgelijmd steuntje.

Deze Praktikus, begin jaren '90 gebouwd, heeft het vliegveld uiteindelijk nooit gezien. Het geraamte is echter zeer licht, en vervanging van de relatief zware bekleding door lichtere zou het model geschikt maken voor langzame indoorvluchten.



Omhoog