Veron Sky-Skooter


Up / terug

Vrije vlucht / radiobestuurd model uit de jaren '50 ontworpen door Phil Smith (Veron).

Dit exemplaar werd in de 50-er jaren in Zuid-Afrika gebouwd door een vriend van mijn ouders. Op een locatie dat zich op 1600 meter hoogte bevond kon het zelfs nog een grondstart maken. Nadat het aan mij is geschonken vloog ik er in de jaren '60 zowel in ZA als in Nederland mee. Mijn meest recente poging om ermee te vliegen, twee jaar geleden, strandde toen een medewerker van Staatsbosbeheer een verbod oplegde vanwege een kudde schapen in de verte.

Hoe de bouwdoos eruit zag.

Het model heeft een spanwijde van 122 cm en wordt aangedreven door een eerste type ED Bee 1,0 cc dieselmotor. De motorloop moet kort gehouden worden om wegvliegen te voorkomen. De charismatische afneembare vleugelstijlen zijn lang geleden verwijderd omdat zij voortdurend losraakten en dan de bekleding doorboorden.

The Sky-skooter heeft meerdere kleurenschema's gekend – te zien onder de motorkap. Gaten in de motorsteunen herinneren aan de inbouw van een andere motor (DC Spitfire) toen de “Bee” even nodig was voor een lijnbestuurd model.

Het model heeft een zeer lage vleugelbelasting en kan op een zonnige dag makkelijk wegvliegen.

Mocht ik ooit besluiten om de Sky-skooter opnieuw te bekleden, dan ga ik eerst de neus verder indekken met balsa omdat ik nu telkens met mijn vingers door de papierbekleding heen ga. Bijkomend voordeel is dan dat er ook wat van dat nare neusballast vanonder de motor weg kan.

In de 80-er jaren zijn de (toen) ondoorzichtige celluloid ruitjes vervangen. Onder andere door de inwerking van brandstofresten waren zij broos en stuk. Toen zijn ook veel balsalijm verbindingen vernieuwd en ook hier-en-daar wat hout. Verder is het model ondanks de hoge leeftijd best stevig.

Het stabilo rust nog steeds met het ronde profiel tegen de rechte romplijsten. Het is zo langzamerhand toch echt tijd om daar wat aan te doen!




Omhoog