Wittman Tailwind


Up / terug

Een klassieke 13-inch Peanut Scale model van een "Wittman Tailwind" op de bouwplank

Balsahouten raamwerk zal voor het aanbrengen van de papieren bekleding 4 tot 5 gram wegen. Het streefgewicht voor het complete kistje is ongeveer 7 gram, de bovengrens voor veilig (langzaam) vliegen en een redelijke vluchtduur van 45 tot 60 seconden. Daarbij zal de rubbermotor tot ongeveer 1500 toeren worden opgedraaid.

Bouwtekening door Siegfried Gloeckner

15 februari 2004

Wie goed oplet ziet schade aan het cockpitdak - onbekleed is het raamwerkje erg kwetsbaar. Helaas zal de bekleding naast sterkte ook gewicht toevoegen. De wielen zijn op een "Dremel" boormachine van blauw isolatieschuim gedraaid, de lagers uit stukjes injectienaald (doorgeslepen met de "Dremel") en de wieldoppen afkomstig van de kunststof bekleding van punaises.

Zo ziet een echte "Wittman Tailwind" eruit. Dit zou wel eens het oer-exemplaar kunnen zijn, door een mede-liefhebber gefotografeerd in een tent op de Oskosh-bijeenkomst in de VS.

20 februari 2004

maart 2004

Bekleed met japans zijdepapier weegt de Tailwind inmiddels 7 gram en wacht 'ie op propellor en rubbermotor. De eerste zweefproeven lijken successvol, zij het erg rechtuit voor zoveel ingebouwd bakboordroer - alweer een banaan-vormige romp van de hand van JW?

maart 2004

De Tailwind vliegt




Omhoog