Opduwer “Titan”


Up/terug

Over Opduwers

Een model van een zeer nederlandse opduwer. Deze duw/sleepbootjes werden in de jaren '20 en '30 gebouwd voor het manouvreren van zeilschepen in havens en binnenwateren. De overgebleven opduwers zijn vandaag de dag troetelobjecten.





Het schip dat model stond voor de "Titan" was ooit eigendom van een collega die mij in de gelegenheid stelde om het op te meten en te fotograferen toen de boot op het droge stond om "geteerd" te worden. In het echt is de "Titan" 6 meter lang, van geklonken ijzeren constructie en aangedreven door een eencylinder "Deutz" dieselmotor.

Het model is 60cm lang em gebouwd van afvalmateriaal, hoofdzakelijk karton (!), wat perfect materiaal is zolang het maar zorgvuldig waterafstotend wordt gemaakt ;-) De technische uitrusting bestaat uit een 2-kanaals radio ontvanger, een snelheidsregelaar voor de 7,2-volt electromotor en een servo voor het roer. Naast de 7-cellen NiCd vaaraccu zijn een paar kilo lood nodig om een natuurgetrouwe ligging in het water te verkrijgen.

Hieronder: het Titan model op de Zegerplas te Alphen aan den Rijn.


Na 20 jaar ontevredenheid over de vorm van de schroef en oververhitting van het electrische systeem (veroorzaakt door een overbelaste motor op te lage toeren) is er besloten om een eigenbouw propellor te monteren en een reductie tussen motor en schroefas waardoor de motor op meer efficiente snelheid zou kunnen gaan lopen.


Een bijkomend voordeel van de reductie-aandrijving is het uitlijningsgemak – een directe koppeling tussen motor en schroefas vereist nauwkeurig passen, hetgeen lastig te bereiken is in de benepen ruimte van de machinekamer. De snaar wordt gevormd door een elastiekje, hetgeen prima voldoet. Wél wordt aanbevolen om de levensduur van het elastiek in een proefopstelling te controleren, want panne op open water is niet leuk!


De electrische installatie is “old school” . Zo is er geen BEC-voeding voor de 25Mhz Futaba ontvanger maar een viertal penlights. De aandrijfaccu is nog van het type NiCd, 6 cellen 7,2V 1700mah en nog eerder was dit van een accuboor afkomstig. De opzichtige gouden kast bevat de (Conrad-) snelheidsregelaar. Bovenop de Igarashi motor staat een ontstoringscircuit. Verder is er nog een mechanische aanpassing in de vorm van een vertikaal buisje op de schroefas (tegen het schot aan) – na twintig jaar was het originele vet in de buis verhard en draaide de as niet meer soepel rond. Voortaan is dunne olie het smeermiddel.


Lang voordat het 1:10 model er was, bouwde ik er een op schaal 1:20, aangedreven door een 3-Volt walkman motor en voorzien van een electronisch dieselgeluidje dat binnen 10 minuten behoorlijk gaat irriteren (-:

De oude aansteker werd aan een liefhebber geschonken, op voorwaarde dat hij ook het model meenam.



Omhoog